Wednesday, February 23, 2011

Tanda awal kehamilan

Hi semua.. dah beberapa hari teman tak merapu meraban kat blog ni. Ari ni agak kebosanan dan kehilangan daya saing di tempat keje, maka dengan itu teman merajinkan jari jemari teman yang halus mulus ni utk mencoret kan sesuatu pada blog teman ni.

Ari ni teman nak share pengalaman teman dari segi makan dan simptom2 ibu mengandung. dalam nukilan teman yang terdahulu ada teman cerita yang teman tahu secara sahih yang teman ni mengandung setelah kandungan hampir dua bulan. So, selama kira-kira sebulan dua sebelum disahihkan teman ni hamil, ada la juga dua tiga simptom yang teman alami tapi buat-buat tak reti.

Yang agak ketara adalah kekerapan lapar teman. Kekawan teman pun kenal teman ni macamana orang nye, jenis tak makan banyak. tapi semenjak selepas berumah tangga, teman kerap lapar. hinggakan kadang-kadang baru jer lepas breakfast kira-kira sejam yang lalu teman boleh mengadu lapar. hehehhe. bila kekawan mula mengusik yang teman ada isi, teman menidakkannya. alasan teman, perubahan hormon pas kawin kot. tu yang asik lapar. pssst...sesetengah orang cakap, memang lepas kawin ni makin kerap lapar. almaklum la, banyak sangat aktiviti yang sebelum kahwin ni tak pernah di lakukan. hehehhe. Rupa2nya memang ada sesuatu yang berkongsi makan dengan teman. sebab tu ler teman cepat beno rasa laparnya. kalau dulu2 sebelom kawin, nasik tak pernah nye abeh. kalau gi makan ngan sang suami masa bercinta dulu, kompom teman kena order nasik putih separuh. tapi semenjak ada penghuni di dalam rahim teman, teman mampu untuk menghabiskan sepinggan nasi. nyum nyum nyum.

Citer pasal makan ni, alhamdulillah sepanjang dah masuk dua bulan kandungan teman ni, teman tader alah sangat pada apa-apa makanan. Mungkin ada segelintir kekawan teman yang alah dengan nasi, alah dengan itu alah dengan ini, teman Alhamdulillah, setakat ni mampu lagi menghabiskan nasi sepinggan separuh. Cuma kadangkala tu, teman cepat muak bila cium bau benda bergoreng especially yang baru sangat lepas digoreng, bau minyak yang digunakan lepas menggoreng. adeh... Ni dah hampir dua minggu jugak teman tak memasak, tak menggoreng. tapi bukan ler disebabkan tak lalu mencium bau benda bergoreng tapi sebab romah teman udoh habeh gas. Nak beli gas, RM belom masyukk lagi. hehehe.

Berbalik kepada kisah makan dan alahan teman tadi. Masuk jer bulan ke2, teman dah mula rasa angin dan mual. Kadang-kadang bukan saja semasa perot teman kosong, bahkan lepas diisi secukupnya teman akan rasa mual. Hinggakan ada satu malam tu, teman terpaksa mengerahkan sang suami untuk 'menolak' angin dalam badan teman. Urut punya urut, buwweekkk... keluarlah balik buah laici yang baru teman minom semasa makan malam. Maka, keesokannya teman pun bertanya kepada kakak sepejabat teman (yang juga sedang mengandung, anak ke3) kenapa teman kerap angin. Akak tu pun menyarankan kepada teman agar cuba pakai stokin. mungkin sbb keadaan office yang sejuk, menyebabkan angin mudah masuk dalam badan. BUkan saje kat office, malahan kat rumah pun dicadangkan memakai stokin. almaklumlah, kita kan duduk rumah batu, rumah batu ni sejuk lantainya. itu pun boleh menyumbangkan kadar pengaliran masok angin dalam tubuh kita. So, teman pun mengikut la cadangan tersebot,tapi sekejap jer. teman tak selesa sangat berstokin dalam romah, takot terjerombab. Maka sudahnya angin pun masih bertakung la dalam tubuh teman.

Selain dari cadangan memakai stokin, akak tu ingatkan teman agar tidak memakan sayur-sayuran yang angin. Contohnya kacang panjang, kobis, petola, terung...adeh. banyak nya tak leh makan (walopun teman idak ler gile sayur sangat..hehehe). So, mulai hari tu, teman elakkan memakan sayur2 yang tak hijau ni. chewaahhh. Tapi, teman masih mudah angin (bukan naik angin tau). Akhirnya sang suami mengenakan syarat supaya teman tidak meminum ais, kerana ais juga penyumbang kepada angin dalam badan. Ais kan sejukkkk.. So, terpaksa ler teman tak minom ais (bila makan bersama sang suami jer.hehehe. kalau waktu lunch dengan opismate, teman bedal juga ais, tapi minta pekedai tersebut mengurangkan kuantiti ais nye la). Alhamdulillah skarang dah kurang dah la keanginan teman. Cuma bab mual, tekak rasa payau, loya tu masih terasa la. Menurut kata Dr., perkara ni akan berlanjutan sampai kandungan berusia 3-4 bulan. Mudah-mudahan.

Ok, selain dari cepat rasa lapar semasa mengandung ni, terdapat jugak lain2 perkara yang biasa terjadi kepada ibu hamil. kira ni macam tanda2 seseorang itu hamil la kan. Ni teman amek dari website/blog orang lain jugak la...

www.alamhamil.com (http://portal.alamhamil.com/index.php?option=com_content&view=article&id=123:10-tanda-hamil&catid=36:semasa-hamil&Itemid=58)


10 Tanda Hamil


Sekiranya anda sangat memahami tubuh anda, anda mungkin mula terasa sesuatu yang tidak kena pada badan anda. Kebanyakan wanita tidak mengesaki diri mereka mengandung sehingga janin yang sedang terbentuk mula merapatkan dirinya kedinding rahim. Segelintir pula masih tidak merasa apa-apa simptom sehinggalah beberapa minggu selepasnya atau setelah mereka tidak mengalami haid pada hari yang sepatutnya.

Dibawah terdapat beberapa tanda awal kehamilan. Anda mungkin mengalami sebahagian daripadanya atau tiada langsung!

1. Rasa lapar yang berpanjangan

Juga terjadi pada orang yang tidak hamil tetapi lebih kerap terjadi pada awal kehamilan. Jangan bergantung sepenuhnya kepada tanda ini tetapi sekiranya ia berlaku disamping tanda-tanda kehamilan yang lain, bersiap-sedialah untuk membilang hari anda.

2. Perubahan pada warna di sekliling payudara

Sekiranya kulit disekitar puting anda menjadi kehitaman, kemungkinan anda sudah pun beberapa minggu mengandung. Walaubagaimanpun, ia juga terjadi disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon tidak berkaitan dengan kehamilan atau disebabkan kandungan yang terdahulu.

3. Kerap membuang air kecil

Sekiranya janin sudah mula terbentuk dan rahim yang semakin membesar mula menekan pundi kencing anda, anda akan mersa kerap untuk buang air.

4. Merasa tidak bermaya

Rasa seperti tiada tenaga sepanjang masa? Hormon yang dikeluarkan di masa awal kehamilan boleh membuatkan anda berasa letih dengan cepat. Rasa letih dan tidak bermaya adalah sesuatu yang kerap terjadi di awal kehamilan.

5. Sakit dan tegang pada buah dada

Sekiranya anda mengandung, buah dada anda akan menjadi semakin sakit pada sentuhan, agak serupa dengan ketidakselesaan yang terjadi pada buah dada anda sebelum haid. Apabila badan sudah menjadi biasa dengan kejadian hormon ini, kesakitan akibat ketegangan akan menjadi semakin berkurangan.
*******************************************************************************************
Selamat membaca......

4 comments:

  1. Assalamualaikum.. Saya dah seminggu berkahwin.. Dan sekrg waktu subur saya.. Saya dah bersama dgn suami...
    Now ni dah seminggu bersama. Sekarang saya kerap lapar sejak 2 hari lalu dan kerap nak kencing je..dan ada sakit2 d rahim belah kanan. Dan Perlu ke nak buat PREGNAT TEST..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah test ke belum.. Nak gak tau perkembangan.. Kadang kalau subur memang mudah hamil.. Bunting pelamin

      Delete
  2. Saya dh abis period 2 minggu lps..minggu ni saya asyik lapa je..bru lps minum pagi jam 10am,jam 12 dh lapa balik.heavy jugak makan masa pgi tu..

    ReplyDelete
  3. Hurmmm..saya rasa perut saya semakin buncit lepas saya berhubungan

    ReplyDelete