Thursday, February 17, 2011

Second check up

Teman nak sambung pasal check-up baby teman. Pada 15 Februari 2011 ari tu, teman dan suami pergi lah kembali ke Hospital Umra untuk membuat pemeriksaan kedua. Sajer jer la pergi walaupun baru jer tiga minggu yang lalu buat pemeriksaan pengesahan. Tak sabar nak tau samaada betul2 teman mengandungkan dua baby.

Tunggu punya tunggu giliran (alhamdulillah, tak lama pun menunggu. Tapi sempat la berborak dengan classmate yang dah 13 tahun tak jumpa -Mc'Na), akhirnya sampai giliran teman untuk berjumpa Puan Doktor. Ari ni Doktor Suginta yang mengambil alih tempat Dr yang teman jumpa first time ari tu. Dr. Suginta ni jauh lebih ramah dari Dr.K ari tu. Sama seperti ari tu, pergerakan bayi sukar dikesan bila menggunakan pengimbas 'atas'. Hinggakan Dr.Suginta tu macam was-was plak betul ke teman ni pregnant. Tapi Dr. Suginta tak putus asa, beliau tenyeh lagi scanner tu atas perot teman, kiri,kanan,atas, bawah. Betul la cakap kawan-kawan teman, baby ni suka 'lari' dari di scan.hehehheh. Finally Dr Suginta berjaya mengesan baby teman, tapi samar-samar. sukar di pastikan samaada benar2 ada dua atau pun cuma pantulan/mirror dari baby pertama. Maka, sesi mengimbas dari celahan bawah itu pun berlaku lagi. Menurut kata Dr. Suginta, teknik imbasan dari arah bawah ini lebih accurate dalam menentukan tarikh kelahiran. Walluhualam.

Yess!!! Ops. Alhamdulillah. Kami nampak ada dua plasenta d dalam rahim teman. Oh yer, kata Dr. Suginta, rahim teman pelik sikit kedudukan nya. macam senget. tapi tak perlu risau, tak der apa-apa yang abnormal. Masa ni la kami dapat mendengar denyutan jantung setiap seorang dari baby ni. Maka terbukti lah ada dua janin di dalam rahim teman ni. Alhamdulillah. Teman dan suami sangat-sangat gembira bila mendapat perkhabaran ni. Walau macamana pun, jantina baby ni belum dapat ditentukan lagi. Teman pun tak ingat minggu ke berapa baru dapat tahu jantina. tak kisah la apa pun jantina anak kami ni nanti, teman terima dengan penuh kesyukuran. Tapi, mana-mana ibu dan bapa pun pasti ada juga jantina idaman utk anak yang bakal di lahirkan. Harapan teman, alangkah seronok nya kalau dapat sepasang yakni seorang lelaki dan seorang perempuan. sure cute dan sangat sweet kan.....

Oh yer, masa scanning ni, Dr. Suginta cakap baby yang first tu sedang melambai. Teman senyum lebor jer la masa tu. Seronok weh....tak tergambo macamana seronok nya perasaan teman time tu.

Begitulah kisah sesi pemeriksaan kedua teman..

No comments:

Post a Comment